Ora de educație rutieră, un proiect școlar independent

Educație rutieră – avem sau nu avem nevoie de o astfel de materie în școli, fie că este o materie obligatorie sau opțională? Cifrele care indică numărul accidentelor ce au loc pe stradă ar trebui să dea de gândit și să determine societatea să includă în programa școlară, cât mai repede posibil, cursuri de educație rutieră. Până atunci, îmbrățisăm cu apreciere un proiect independent, care are ca obiectiv educarea copiilor în ceea ce privește siguranța lor pe stradă.

Numărul accidentelor mortale pe străzile din România e dublu față de media țărilor UE, susține un articol ziare.com.  Această statistică, corelată cu faptul că părintele nu poate fi tot timpul lângă copil, denotă necesitatea unei educații corespunzătoare despre regulile de circulație pe stradă. Cu siguranță, părinții oferă minumum de informații copiilor, însă, un curs de Educație Rutieră ajută la familiarizarea cu semnele de circulație, situații concrete de acțiuni și exerciții de simulare.

Ora de Educație Rutieră

Ora de Educație Rutieră

În prezent, în România, se desfășoară ediția a IV-a a celui mai mare proiect din România despre siguranță, responsabilitate și implicare: “Ora de Educaţie Rutieră”. Până în iunie 2018, proiectul este prezentat în faţa a 25000 elevi de clasa a III-a şi a IV-a din Bucureşti.

Organizat de Asociaţia EDIT şi Asociaţia Împreună Pas cu Pas, în parteneriat cu Primăria Capitalei prin PROEDUS, proiectul promovează importanţa respectării regulilor de circulaţie rutieră şi trage un semnal de alarmă cu privire la consecinţele nerespectării acestora mai ales în proximitatea şcolilor.

Desfăşurat în toate cele 6 sectoare ale Bucureştiului, în proiect sunt implicaţi 700 învăţători, 130 şcoli, 100 studenţi şi 100 de poliţişti din cadrul Poliţiei Române.

„La prima ediție am interacționat cu 1000 elevi, dar scopul nostru a fost încă de la început să creștem și să ducem informația la câți mai mulți copii de clasa a III-a și a IV-a. Prin perseverență, prin încrederea pe care ne-au acordat-o instituțiile publice și prin determinarea întregii echipe, ajungem  cu ediția a IV-a în față a 25000 elevii și nu ne oprim aici”, declară Liviu Zorilă, manager-ul proiectului.

În urma studiului realizat la copiii de clasa a III-a, coordonat de psihologii Nicoleta Burlacu şi Ana Irina Ionescu, de la Asociaţia Împreună Pas cu Pas, au fost observate următoarele aspecte în prima ediţie a proiectului:

  • peste 37% nu știu când trebuie să se adreseze organelor de poliție
  • 70% știu care sunt cele două culori pentru semaforul destinat pietonilor
  • 81,6% cunosc semnificația termenului de “pieton”

Bianca Lăscoi, PR-ul evenimentului a avut disponibilitatea de a ne răspunde la întrebări cu privire la modul de desfășurare a proiectului.

  • A cui a fost ideea proiectului „Ora de Educație Rutieră” și ce anume l-a determinat să o transforme în realitate?

Bianca: Ideea proiectului a fost a lui Liviu Zorila, managerul proiectului, care a inițiat OER acum 4 ani. Ceea ce l-a inspirat au fost lipsa educației rutiere în programa școlară și nevoia pentru astfel de educație. Deși Romania a fost una dintre primele țări din lume care a introdus în anii ‘70 educația rutieră ca materie obligatorie la școală, după Revoluție, aceasta a fost eliminate din programă, din diverse motive. Acest proiect este o demonstrație că lucrurile se pot schimba în bine și în România.

  • Câte persoane s-au implicat, până în prezent acest proiect?

Bianca: Momentan, proiectul se află la ediția a patra și are o echipa închegată, care a crescut de la an la an. Asociația Edit are în prezent 5 departamente: Management, Marketing, PR, Media și Sales. În fiecare departament sunt câte 1 sau 2 oameni de bază, iar acestora li se alătură  volunarii veniți în echipa Ora de Educație Rutieră, care dispune de oameni cu pregătiri specifice.

Ora de Educație Rutieră în 2017-2018 înseamnă:

25000 elevi de clasa a III-a si a IV-a ✔

130 de școli din București ✔

700 invatatori ✔

100 politițti ✔

100 studenți ✔

  • Cine acoperă toate cheltuielile?

Bianca: Un subiect delicat, pentru că cei din mediul privat sunt încă reticenți sau poate neconvinși de anvergură și importanța educației rutiere. Aportul principal este din partea Primăriei Capitalei prin Proedus – Centru de Proiecte Educaționale și Sportive. Nu putem spune însă că nu avem parteneri din mediul privat care ne susțin, ba din contra, le mulțumim pentru sprijin cu fiecare ocazie: Sixt Rent a Car, Bucuresti Mall, Generali, Carrefour, Rainbow International Distribution, Cybex, Sim Top, Meizu, Nilox.

  • Aveți câteva întrebări care v-au uimit în lucrul cu copiii, cu privire la educația rutieră?

Bianca: Nu neapărat întrebări, cât mai degrabă afirmații care ne-au facut și pe noi să contemplam asupra subiectului chiar mai mult. De pildă,  iată un schimb de replici între formator (cel care ține ora) și elevii unei clase:

Formator: La ce vă gândiți voi mai întâi, când spun „educație rutieră”?

Un elev: La maimuțe!

Formator: La maimuțe? Cum așa?

Alt elev: Păi da… că pe strada e așa, ca-n Planeta Maimulțelor.

După aceste replici au urmat râsete și apoi liniște. Deși poate avea inițial spectrul unei glume, din tăcerea care a acaparat clasa, s-a confirmat că gluma devenise un lucru serios și chiar de pus sub semnul îngrijorării, mai ales că asemenea comparații au venit din partea copiilor.

  • Machetele pentru înscrierea în concurs sunt impresionante. Care este feedback-ul până în prezent, din partea cadrelor didactice, a părinților?

Bianca: Încă de la ediția precedent, feedback-ul pe concurs a fost impresionant. Nu ne așteptam la reacții atât de îmbucurătoare. Părinții, copiii, bunicii, rudele, cadrele didactice, absolut toata lumea s-a mobilizat remarcabil și s-a văzut acest lucru în interacțiunea din social media. Toata lumea vota și își rugau cunoscuții să voteze. Când fac ceva cu drag, copiii manifestă un entuziasm aparte față de adulți și reușesc să îi mobilizeze și pe aceștia din urmă.

  • Există posibilitatea ca acest proiect să se desfășoare și în celelalte orașe din țară, în afară de cele șase menționate?

Bianca: Da, există această posibilitate. Pe lângă orașele mari, precum: Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constantța, Sibiu, Brașov, ne dorim să ajungem și în orasele mai puțin numeroase. Siguranța și responsabilitatea trebuie să fie o realitate pe toate străzile României. O să demarăm activitățile în acest sens și suntem în discuții cu mai multe orașe, printre care și cele enumerate initțial, dar nu numai.

Pentru cei interesați, trebuie să știți că s-a dat startul unei campanii de PR pe pagina ORA DE EDUCAȚIE RUTIERĂ. Campania se numește #prOER și presupune expunerea a mai multor testimoniale video cu diverse persoane publice, care sunt, la rândul lor, și părinți și care susțin proiectul. Printre cei implicați se numără: Sonia Argint Ionescu, Cornel Ilie, Diana Bart, Lorena Buhnici, Marius Moga și sotia sa Bianca,  Dana Războiu, Andreea Bălan etc.

Marius Moga și Bianca Lapuste sunt #prOER

Marius Moga și Bianca Lapuste susțin #OraDeEducatieRutiera, iar în familia lor, puterea exemplului este o formă majoră de educație pentru Maria, fiica lor, de doar doi anișori ??Mulțumim că sunteți #prOER ❤Video: http://sutrazvan.ro/

Geplaatst door Ora de educatie rutiera op maandag 29 januari 2018

Organizatori: Asociaţia EDIT şi Asociaţia Împreună Pas cu Pas

Parteneri instituţionali: Primăria Municipiului Bucureşti prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaţionale şi Sportive, Poliţia Română, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei – Universitatea din București

 

Diana Bart este #prOER

Diana Bart se alătură campaniei #prOER și ne vorbește despre ce înseamnă #siguranta pentru ea și pentru familia ei, mai ales că de curând a devenit și #mama ??Mulțumim Diana Bart că susții #OraDeEducatieRutiera ❤Video: http://sutrazvan.ro/

Geplaatst door Ora de educatie rutiera op donderdag 28 december 2017

Leave a Comment