Hainele şi gusturile vestimentare sunt aspecte care ţin de personalitatea fiecăruia, de experienţa sa şi de educaţie. Preocuparea acestor comportamente vizează modalitatea prin care se poate face educaţie vestimentară de comun acord şi cu rezultate imediate. Iată câteva repere.
Hainele sunt accesorii vestimentare cu un rol practic de acoperire şi protecţie contra condiţiilor climaterice. De asemenea, hainele au şi un rol simbolic, de a completa un anumit eveniment. Nu putem merge la spital să vedem un doctor îmbrăcat precum Mickey Mouse sau o învăţătoare purtând o rochie de bal la clasă. Experienţa cu diverse situaţii şi vestimentaţiile aferente obişnuiesc copilul cu potrivirea pieselor vestimentare în funcţie de context, mai exact pentru a-şi potrivi hainele cu momentul zilei şi locul unde merge.
Preferinţele pentru anumite piese vestimentare în defavoarea propunerii părintelui sau refuzul purtării uniformei sunt indici ai faptului că respectivul copil are o afinitate pentru o culoare, un personaj al hăinuţei sau o preferă datorită unui context, la fel cum nepurtarea uniformei reprezintă refuzul de aliniere la unele standarde.
La aproximativ 5 ani, copilul înţelege că hainele sunt un element de etichetă, care dau detalii despre personalitatea sa şi despre respectul faţă de anumite norme. Acesta trebuie încurajat să facă singur alegeri, dar dacă nu se descurcă, atunci trebuie să primească indicaţii clare, explicative. Pentru a nu induce frustrări, părintele nu trebuie să insiste ca cel mic să poarte o anumită hăinuţă, ci mai degrabă să îi explice cum să aleagă altceva în funcţie de context.
Uniforma este o convenţie prin care copiii nu se simt diferenţiaţi. Astfel, copiii se simt parte a unui întreg şi au responsabilitatea de a purta cu mândrie simbolul unităţii şcolare de care aparţin. Pentru a convinge copilul de beneficiile uniformei, trebuie evidenţiate toate aspectele pozitive ale şcolii, pentru ca acesta să dorească să arate tuturor că este elev al instituţiei respective.
Câteva sfaturi din partea lui Sheryl Eberly, directoarea Civil Society Project:
- Să se îmbrace la fel ca ceilalţi;
- Să ceară sfatul unui adult dacă nu ştie cum trebuie să aleagă hainele pentru un eveniment;
- Să poarte haine curate;
- Să nu epateze sau să exagereze prin vestimentaţie ori să se laude cu hainele sale.