Este ziua unei comemorări în online, o zi în care social media este invadată de distribuiri ale documentarului „Dezastrul din Colectiv”, realizat de Discovery. Ca părinte, îți lași copilul să vizioneze acest documentar, sau îi recomanzi acest lucru?
Cazul Colectiv este un subiect care înspâimântă orice părinte și trezește sentimente profunde de empatie față de părinții celor implicați. Întrebarea din titlu este cosmetizată; cea realistă face referire la accesibilitatea vizionării: Poți să controlezi dacă al tău/ ai tăi copii va/vor vedea acest material, ți se pare oportun?
Copii de 7, 8 ani au conturi de socializare și prieteni de vârste diferite, ceea ce înseamnă că sunt șansa mari ca un copil să vadă pe online documentarul chiar înaintea ta, stimate părinte. Ești confortabil cu acest lucru, sau ești înspăimântat, pentru că ai reușit să îl protejezi de valul informațiilor negative, de știri cu dezastre și suferințe și nu dorești să descopere singur acest documentar?
Filmul are 44 minute și a fost difuzat pe Discovery la ora 22.00, fiind disponibil online pe Discovery.ro și pe Canalul Youtube.
Să analizăm puțin câteva aspecte.
- Conceptul de Documentar implică fapte autentice, informații bazate pe documentare, iar postul care a realizat și difuzat materialul video aduce un plus de credibilitate și profesionalism în prezentarea cu acuratețe a detaliilor;
- Nu putem controla în totalitate un copil pe online, în ciuda soft-urilor de restricție parentală utilizate pe laptop, tabletă sau telefon (poate avea un coleg binevoitor);
- Documentarul a fost difuzat la o oră la care copii dorm, deci nu într-un interval accesibil celor mici;
- Pe site-ul Discovery nu sunt stipulate restricții de vârstă, deși nu ar strica – unele scene sunt de impact pentru un copil, iar acest lucru nu este menționat – recunosc, nu știu cum fost difuzarea pe tv;
- Scenele cuprinse sunt reconstituiri de impact, dar mult mai decente/ mai puțin înfiorătoare decât cele de la tv din reportaje sau decât pozele vehiculate pe internet cu cazul Colectiv;
- În material este inclusă declarația unui părinte al cărui copil, în vârstă de 14 ani, cu o dizabilitate locomotorie, a fost părtaș la cele întâmplate. Este prezentată ca o normalitate prezența în club de noapte a unui tânăr în scaun cu rotile, ceea ce ar trebui să fie accesibil tuturor celor cu dizabilități, fără judecăți și discriminări, însă nu văd oportună prezența nici unui minor de 14 ani, în clasa a VIII-a, în acel loc unde se consumă alcool, etc. Ceea ce vreau să subliniez este faptul că tinerii socializează de la vârste fragede în genul acesta de locuri (cluburi, baruri, cafenele) cu sau fără voia părinților, iar părinții trebuie să le aducă la cunoștință și părțile mai puțin plăcute, respectiv cele periculoase ale vieții de noapte și a ieșirilor de acest gen;
- Personal cunosc copii de 10 ani care au vizionat reportajele tv despre Colectiv, ceea ce înseamnă că subiectul este de interes și le captează atenția. În ce măsură îi și influențează și care sunt urmările, las psihologii să decidă.
Consider necesar să menționez și clasificările CNA cu privire la restricțiile de vârstă ale producțiilor video difuzate pe micul ecran.
ART. 21
Categoriile în care se clasifică programele, în funcţie de criteriile precizate la art. 19 alin. (2), sunt următoarele:
a) programe accesibile tuturor categoriilor de public, fără restricţii sau semne de avertizare;
b) programe care pot fi vizionate de minorii în vârstă de până la 12 ani numai cu acordul părinţilor sau împreună cu familia, denumite în continuare programe AP (acord parental);
c) programe interzise minorilor sub 12 ani, denumite în continuare programe 12;
d) programe interzise minorilor sub 15 ani, denumite în continuare programe 15;
e) programe interzise minorilor, altele decât cele pornografice, care în Statele Unite ale Americii şi în ţările din Uniunea Europeană sunt interzise publicului sub 18 ani, filme horror, erotice, de o violenţă extremă, programe sponsorizate de producătorii de băuturi spirtoase, denumite în continuare programe 18;
f) programe interzise minorilor, filme şi emisiuni pornografice al căror scop principal este prezentarea în detaliu a actului sexual, a modalităţilor de satisfacere a dorinţelor sexuale sau programe în care se prezintă un act sexual real, indiferent de modalitatea de filmare, denumite în continuare programe 18+.
Documentarul prezintă în ordine cronologică faptele care s-au petrecut în acea noapte în București, așa cum au fost relatate de cei direct implicați — supraviețuitori, familii ale acestora, autorități și cadre medicale care au luat parte la operațiunile de salvare. Materialul video include o reconstituire a momentelor de dinainte și după izbucnirea incendiului, însă nici un detaliu traumatizant, așa cum am văzut în reportajele televiziunilor avide după audiență.
Personal, tind să atribui acestui documentar punctul B al Articolului 21 din Codul CNA – b) programe care pot fi vizionate de minorii în vârstă de până la 12 ani numai cu acordul părinţilor sau împreună cu familia, denumite în continuare programe AP (acord parental).
În același timp consider oportun ca părinții să recomande copiilor peste 12 ani să vadă acest documentar, deoarece este util să cunoască pericolele, să afle despre ce trebuie să facă în situații de urgență și să înțeleagă grija exagerată a părinților pentru fiecare moment în care copilul nu este sub supravegherea părintelui. Minutul 35:45 vorbește de la sine – pe toate telefoanele răniților sunau Mama și Tata.
Documentarul este comisionat de către Discovery Networks, prin producătorul executiv Charlotte Reid, unei echipe românești conduse de Mihai Predescu, producător cu peste 20 de ani de experiență în domeniul producției TV internaționale. Nick Allder, expert internațional în efecte speciale, multiplu premiat pentru producții precum „Alien” (1979) sau „Al cincilea element” (1997), a luat parte la realizarea acestui proiect în calitate de consultant pe aspecte ce țin de siguranță.
Sunt și reacții care susțin că se așteptau ca Documentarul „Dezastrul din Colectiv” să fie mai cuprinzător și de impact, comparându-l cu materialul Digi24, care este mai emoționant și complex.